Tuesday, 13 December 2011

Demi Masa

Demi Masa! (1) Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian; (2)Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (3) 
( Al-Asr: 1-3)


Inilah surah yang sering kita ulang, sering kita baca. Allah tujukan surah ini untuk manusia sebagai peringatan dan juga amaran, dan siapa kita? Kitalah manusia tersebut.

Tidak ramai yang merasakan masa adalah antara kurniaan yang paling berharga dalam kehidupan, lantas terpacullah perkataan, ‘bosan, boring, sepi, kosong’, mungkin tidak tahu hendak berbuat apa dengan masa yang ada.

Sama ada kita sedar atau tidak, Allah sering mengingatkan kita melalui kalamNya akan akhirat. Iaitu satu masa yang tdak terbayang kerana masa itu infiniti, tiada penghujung. Rasulullah saw juga sering mengingatkan para sahabat supaya berfikir lebih jauh, sangat jauh iaitu akhirat.
Rasululah menyampaikan kepentingan akhirat dan masa melalui hadis baginda;  

“ sesiapa yang menyebut subhanallah, walhamdulillah, wala ilahaillallah, wallahuakbar, akan ditanamkannya sebatang pokok di syurga baginya”(Al- Tirmidzi).

Oleh itu, marilah kita berfikir, berapa banyak pokok yang kita boleh tanam apabila kita menggunakan masa sebaiknya dengan mengingati Allah s.w.t.

Ibn Al- Jawzi menegaskan akan kepentingan masa dan kesannya kepada kehidupan kita melalui bukunya yang bertajuk, “ Sincere Counsel to The Students of Sacred Knowledge,” beliau menulis;

“ Ketahuilah anakku, bahawa hari adalah masa dan masa adalah setiap helaan nafas yang kau hirup. Setiapnya adalah ‘peti kekayaan’, oleh itu hendaklah kamu berhati-hati daripada menghembuskan nafasmu tanpa ada apa-apa kebaikan. Kamu pasti tidak mahu apabila mendapati ‘peti kekayaanmu’ kosong di hari pembalasan kelak, lalu kamu menyesal”.[1]

Oleh itu, marilah kita manfaatkan setiap detik yang kita ada dengan sebaiknya, tempat yang paling jauh adalah masa yang lampau.

[kredit gambar]



Rujukan:

[1] Ibn al-jawzi, Sincere Counsel to The Students of  Sacred Knowledge, hal. 49, Dar-as-sunnah Pub., 2011. Terjemahan.




1 comment:

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share foto-foto baju, kain dan accessories, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)