Tuesday, 29 March 2011

Warkah-Warkah Siluman (Siri 3)


baca bahagian satu di sini dan bahagian dua di sini.


Warkah Empat

31 Mei 2010

(Entri Diari)

Baru sebentar tadi mengikuti perkembangan terkini di televisyen. Konvoi Gaza Flotilla berjumlah tujuh buah kapal dari pelbagai Negara tiba-tiba diserbu oleh pasukan Israel ketika mereka sudahpun berada di Lautan Mediterranean kurang 150km dari tanah Palestin (Aku lebih senang memanggilnya tanah Palestin dari Israel sebenarnya). Kalau tidak silap nama angkatan mereka Shayetet 13. Apa motif mereka?

Konvoi ini kan sudah terang-terang memang hanya untuk membantu mereka di Gaza. Kandungan dalam kapal ini telah disenaraikan dengan sangat hati-hati dari awal lagi. Simen, alat-alat sekolah, buku-buku, bekalan perubatan, kertas, kerusi roda elektrik dan juga penulen air—semuanya telah ditulis, di mana pula mereka akan sorokkan senjata? Kalau benar pun, takkanlah mereka mengambil risiko untuk ditangkap dan dituduh dengan mudah sekiranya senjata yang mereka bawa itu dibongkari nanti?

Kalaupun kita ambil Hamas dan mengatakan merekalah yang punya senjata, itu boleh dikatakan benar. Tetapi senjata mereka hanyalah pistol tangan, pelancar roket, dan senjata automatik yang dibawa melalui terowong di sempadan Rafah di Mesir. Benar, mereka punya senjata.

Tapi hendak dibandingkan dengan senjata Israel yang canggih dan terkini, malah jauh lebih berkuasa—kereta kebal contohnya, dengan bulldozer tentera, peledak F16, helicopter Apache yang ternama itu, kapal perang, peluru berpandu balistik antara benua, senjata kimia dan biologi pelbagai jenis sehinggalah kepada kapal selam nuklear—bayangkan! Ini umpama semut melawan gajah. Tidak boleh dikira sebagai perlawanan pun. Tetapi lihat Israel yang selalu merengek bila baru dicedera sedikit di saat beribu-ribu rakyat Palestin cedera dan mati pada waktu yang sama.

Tentang Flotilla, sebenarnya Israel sudahpun memintas mereka bermula malam semalam. Jam 4.30 waktu tempatan hari ini mereka intercept Mavi Marmara pula. Apa agaknya yang bakal terjadi?! Aku sudah begitu risau..

Aku serahkan pada Tuhan.  Selamatkan mereka, dan Furkan!

Damla Evans


Warkah Lima


31 Mei 2010

Ini adalah saat-saat terakhir menuju syahid, insya Allah. Saya tertanya-tanya jika ada hal yang lebih indah dari syahid. Hal yang lebih indah hanya ibu saya, namun saya kurang pasti. Perbandingan ini sangat sukar – Syahid atau ibu saya?

Sekarang, dewan telahpun dievakuasi. Sebelum ini mereka yang menyertai konvoi tidak serius, tetapi baru-baru ini saja mereka begitu tekad untuk syahid..

Furkan Dogan


Warkah Enam

(Entri Diari)

Masih 31 Mei 2010

Tuhan,

Gementar ini hebat amat. Oh tidak. Selamatkanlah mereka. Benarkah ada yang telah mati? Benarkah ada yang cedera? Aku sekarang jadi tidak sanggup mendengar berita terkini yang melanda konvoi ke Gaza. Apa akan jadi pada Furkan? Aku membayang-bayangkan tentera Israel – tidak mustahil, langsung tidak mustahil untuk mereka bertindak ganas terhadap para wartawan dan aktivis yang tidak berdosa itu. Bukankah perangai mereka di tanah Palestin sama saja, membantai mereka yang tidak bersalah?

Paling terkini yang aku sempat tonton di Internet sebentar tadi, ada diuar-uarkan satu video yang menayangkan babak-babak awal kejadian serbu masuk atas dek Mavi Marmara oleh Shayetet 13. Disebabkan aku takut, aku tutup video tersebut. Seketika kemudian aku buka semula. Buka. Tutup. Buka lagi. Dan tutup kembali.

Oh God, this emotion that I’m having…it totally sucked me dry!


Lewat 31 Mei 2010

Aku buka kembali video itu. Bagaimana pahit pun aku harus telan juga.

Oh tidak. Tidak. No, God, no. Itu yang kerapkali kuulang sekarang.

Apa yang aku lihat tadi sangat menakutkan. Para aktivis diserang!

God, save them..

(With all her tears flowing down. For them and for the one I love..who is inside the Mavi Marmara.)

Damla Evans


Bersambung...

Zon Merbahaya!

 Bismillah ar Rahman ar Raheem,

Alhamdulillah, another weekend has come. 

For me, it is a relief, yet in d same time, it is time for me to embrace myself in yet another hectic week to come..

SubhanAllah, Alhamdulillah, Allahuakbar..

Hurm, oklah.. Harini nak bercerita..

Masa drive kat UK ni, selalu jumpa tanda ni:

AWAS!
Selepas terjumpa tanda tu, mesti akan ada banyak sangat kon-kon warna merah, menunjukkan yang jalan tu sedang diperbaiki.  Bila lalu je tempat tu, mesti teringat perbualan antara Umar al Khattab r.a. dengan Ubayy ibn Ka'ab r.a. 

Umar: Apa itu taqwa wahai Ubayy?
Ubayy: Pernahkah kau melalui jalan yang penuh duri ya Umar?
Umar: Bahkan!
Ubayy: Apa yang engkau lakukan apabila kau melaluinya?
Umar: Aku sangat berhati-hati dan bersungguh-sungguh menyelamatkan diri dari duri itu
Ubayy: Wahai Umar, Itulah TAQWA!



 Ok, balik semula kepada cerita driving tadi.  Bila lalu kat kawasan yang penuh kon merah tadi, serta merta hadlaju lebuhraya berubah menjadi kepada 50mph dan ianya mesti disertai kamera yang akan merakamkan purata kelajuan kereta yang melaluinya. Alasannya adalah, sekiranya kita terlampau laju, kita mungkin akan merempuh kon merah tadi dan ianya merupakan "safety hazard" kepada pekerja-pekerja yang sedang bekerja di kawasan itu. Kerana sekiranya kon yang dilanggar pada kelajuan tinggi itu merempuh mereka, di sana ada bahaya kecederaan parah dan yang paling bahaya adalah bahaya kematian.

kon merah, tanda ada yang sedang bekerja

Jadi, punyalah nak elak kena saman [sebab saman kat UK ni mahal], jadi kenalah kurangkan kelajuan and kena sangat berhati-hati di kawasan yang banyak kon merah tadi tu.. So pada waktu tu, mesti kesabaran pemandu pn jadi kurang. Mana taknya, dari 70mph tiba2 kena bawa 50mph or less.. Yelah, kita nak cepat sampai ke destinasi, sebab itu ikut lebuhraya, tiba-tiba kena bawa perlahan pula.. 

Eh eh, lebih2 pulak cerita pasal driving ni.. Ok, dah habes cerita.. Dapat tak point cerita saya?

Dapat tak? =D
Oklah, dapat ke tak dapat, nak cerita jugak sikit sebanyak apa yang saya rasa.  Dalam hidup kita, kita ada zon merbahaya yang tersendiri [i.e. zon banyak kon merah].. Zon merbahaya ni, bagi saya sendiri adalah pabila mula merasa selesa dengan keadaan diri sendiri.. Di mana saya mula terasa diri dah cukup, dah ok, dah tak perlukan dah sesuatu yang lebih.. Walhal, sifat manusia itu memang tidak pernah merasa cukup..

Bagaimana dulu, pada zaman Nabi s.a.w. mula-mula membawa risalah Islam, kita belajar yang orang kafir Quraisy tu terus taknak terima Islam.. Mengapa? Sebab mereka dah rasa selesa dengan kedudukan mereka, kemewahan yang mereka ada, ketiinggian , kemuliaan dan kekuasaan yang mereka ada.. Mereka taknak lepaskan itu semua sebab memang manusia sangat sukakan kemewahan, kesenangan, dapat berehat-rehat tanpa perlu berusaha keras.

Dan orang yang menerima Islam, mereka semuanya orang miskin, orang yang dah biasa hidup susah, yang dah biasa bersusah payah.. Mereka menerima Islam kerana agama Islam itu sendiri secara fitrahnya adalah agama yang sangat cantik.. Ia adalah cara hidup yang membawa kepada kesenangan, kemewahan dan kerehatan yang selama-lamanya.. Itu janji Allah yang mereka sentiasa pegang..

Macam tu jugalah kita.. Kita ada zon selesa kita yang sekali kita dah masuk, sangat perlu mujahadah yang tinggi untuk keluar darinya.. Zon selesa ini adalah SANGAT merabahaya bagi kita.. Kerana ia adalah duri-duri yang berada di atas jalan.. Kalau kita tidak berhati-hati, kita akan amat mudah terlekat padanya dan amat susah untuk kita keluar dari duri itu melainkan mengoyakkan baju yang kita pakai..

Untuk menuju kepada matlamat kita, akan ada banyak sangat duri-duri dalam perjalanan.. Dan amat penting sekali untuk kita sangat berhati2 agar kita dapat melaluinya dengan selamat dan sampai kepada matlamat akhir kita.. Berulang2 kali Allah sebutkan di dalam Al-Quran mengenai kepentingan taqwa dan balasan untuk orang-orang yang bertaqwa.. Dan untuk mendapat balasan itu, seseorang muslim itu perlu menjadi orang yang bertaqwa yakni orang yang telah menempuh pelbagai onak dan duri sepanjang perjalanan menuju kepada-Nya..

Firman Allah:
Dan pakaian takwa itulah yang paling baik. [Al-A'raf (7): 26]

Masa drive melalui kon tadi tu, amat berhati-hati sebab takut kena saman  oleh sebab ada kamera yang merakam kelajuan kereta pada waktu itu.. Walaupun kamera itu ada jarak-jaraknya, namun disebabkan kamera tersebut merakam purata kelajuan dari A ke B, jadi nak taknak memang kena perlahan ke sepanjang jalan yang penuh kon tu..

Tapi selalu terfikir, kita buat sebab takut kepada kamera yang mungkin tak berfungsi oun waktu kita lalu tu, tapi "kamera" Allah yang sentiasa berfungsi dan merakam setiap perbuatan kita tu kita tak takut pula.. Hurm, macam mana tu? Tak logik kan? Tapi itulah manusia.. Patuh pada benda yang nampak sahaja, yang tidak nampak itu, jarang sekali dipedulikan atau lebih teruk tidak pernah ambil tahu.. Astaghfirullah..

Matlamat kita adalah untuk mencapai redha Allah, untuk mendapat syurga Allah, tapi kenapa kita tak berhati-hati dalam melalui jalan menuju-Nya?

Jom Berfikir,







Thursday, 24 March 2011

Coming Soon, This Spring~~

Spring Camp UK 
16-18 April 2011

Kini kembali,
Bertemakan Al-Quran

Dari Usman bin Affan r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:"Sebaik-baik engkau semua ialah orang yang mempelajari al-Quran dan mengajarkannya pula."(Riwayat Bukhari)



Hijaz Islamic College, Nuneaton, Warwickshire




Untuk mendaftar,
emelkan butir -butir diri anda:
Nama:
Alamat:
No. Telefon:
E-mel:

pada alamat: panic_nurul90@ yahoo.com
ataupun hantar butir-butir diri anda melalui Facebook,
Nurul Hidayah Bani

Tempat adalah terhad.
Tarikh tutup pendaftaran: 1 April 2011
Pendaftaran melalui emel yang tertera  khas untuk warga akhawat Westmidlands  sahaja.

Doa Malaikat

Bismillah ar Rahman ar Raheem.

Allah berfirman:

(Malaikat-malaikat) yang memikul 'Arsy dan (malaikat) yg berada di sekelilingnya bertasbih dengan memuji Tuhannya dan mereka beriman kepada-Nya serta memohonkan ampunan untuk orang-orang yang beriman (seraya berkata), "Ya Tuhan kami, rahmat dan ilmu yang ada pada-Mu meliputi segala sesuatu, maka berilah ampunan kepada orang-orang yang bertaubat dan mengikuti jalan (agama)-Mu dan peliharalah mereka dari azab api neraka. Ya Tuhan kami, masukkanlah mereka ke dalam syurga 'Adn yang telah Engkau janjikan kepada mereka, dan orang yang saleh di antara nenek moyang mereka, isteri-isteri, dan keturunan mereka. Sungguh, Engkaulah yang Maha Perkasa, Maha Bijaksana, dan peliharalah mereka dari (bencana) kejahatan. Dan orang-orang yang Engkau pelihara dari (bencana) kejahatan pada hari itu, maka sungguh, Engkau telah menganugerahkan rahmat kepadanya dan demikian itulah kemenangan yang agung."
[Al-Mu'min (40): 7-9]


SubhanAllah, Alhamdulillah, Allahuakbar. Malaikat mendoakan untuk orang2 yang beriman agar diberi ampunan dan diterima taubat dan dipelihara Allah, dan dimasukkan ke dalam syurga, dan diberi rahmat dan kemenangan yang besar!!

Malaikat yang dekat dengan Allah tu, mendoakan kesejahteraan untuk manusia dengan syarat mereka beriman! [baca: excited]

Mahukah kita menjadi antara golongan yang didoakan oleh Malaikat??

InsyaAllah ingin kongsi lagi satu firman Allah dari Quranul Kareem:

Dan barangsiapa mengerjakan kebajikan, baik lelaki mahupun perempuan sedangkan dia dalam keadaan beriman, maka mereka akan masuk syurga, mereka diberi rezeki di dalamnya tidak terhingga.
[Al-Mu'min (40): 40]


Moga kita semua terus berada dalam nikmat Islam dan Iman sehingga kita menemui ajal kita biidznillah..

Monday, 21 March 2011

Video "Hope" Misi Kasih Palestin

Tunjukkan kebersamaan kita dengan pemuda-pemudi dan anak-anak Palestin!

video

Pengarah / Lakonlayar / Sinematografi: Ahmad Shahrul Kamal

 

Sunday, 20 March 2011

Pounds For Lives

Assalamualaikum wrm,

Alhamdulillah, Misi Kasih Palestin telah diadakan pada 18 Mac 2011. Seiring dengan majlis tersebut, kami 

Ikram Westmidlands telah melancarkan tabung Pounds For Lives bagi mengumpul dana untuk membantu 

saudara seaqidah kita di Bumi Al-Quds.




Donation for Palestine. 

account number: 11452274

 Sort Code: 40-31-20

Japan Disaster Relief Fund 2011 Phase 1






In the Name of Allah, The Most Beneficent, The Most Merciful

 In regards to the Earthquake and Tsunami in Japan rececntly, IKRAM Relief (under IKRAM UK & Ireland) in conjunction with AMIR (Aspiring Malaysian Rijal) in Japan are pledging an appeal for the people affected by the disaster under JAPAN DISASTER RELIEF FUND.


To date (18th March 2010), the number of casualties continues to rise. The Government has now confirmed 5,178 people have died and another 2,285 are injured. The number of people who are missing has increased to 8,913 from 7,844.
To those who would like to donate can do so through the accounts below:
UNITED KINGDOM
Account : MSM Appeal
Account no: 31458272
Sort code : 40-31-17
Bank : HSBC
Ref : IRJapan


Ireland :
Account: Noor Azleen Ahmad Tarmizi
Account no: 21850012
Sort code: 904018
Bank: Bank of Ireland
Ref: IRJapan


Phase 1 - Japan Disaster Relief Fund will be closed – 30/4/2011
Thank you for your concern and kindness.
Nawwar Miptah
Project Director
Japan Disaster Relief Fund 2011
IKRAM Relief
IKRAM UK & Eire

Tuesday, 15 March 2011

Mawar Kita (Mengenangmu Al-Quds)


Judul lagu: (Mawar Kita) وردتنا
Nyanyian: Muhammad & Deema Bashar

وردتنا تبدو ذابلةً
Mawar kita, kelihatan sudah layu
وارى في عين
يها الحزن
Aku melihat kesedihan pada dua matanya
والبهجة عنها راحلةً
Kecantikannya semakin sirna
لا لا لا يا نور العين
Tidak…wahai cahaya mataku


ذابلة كزهور بلادي ..دامعة كعيون القدسِ
Layunya seperti bunga-bunga tanahairku, menangis seperti menangisnya al-Quds
والاحزان تلف فؤادي واقاوم في نفسي اليأسِ
Kesedihan itu meruntuhkan hatiku, aku menongkah rasa putus asa di jiwaku
يا اختي ربي يحميكي يا حلم الفجر المنتظر
Wahai adikku, Tuhan pasti melindungimu..wahai kelembutan fajar yang dinantikan
هذا نبض العزة فيكي يا جيلا يحترف النصر
Wahai pewaris, degupan kemegahan padamu pasti akan membawa kemenangan


لكن وجه القدس حزين
Tetapi wajah al-Quds itu kelihatan dukacita
  الام الميلاد القادم
Dengan keperitan untuk bangkit kembali
 وارى فجر القدس سجين (سليم)*
Dan aku melihat fajar al-Quds yang terpenjara (mendamaikan)* 
بعد الظلمة فجر باسم
Berlalunya kezaliman, fajar pasti akan tersenyum


وربيع بلادكي قد آنَ
Dan musim bunga tanah airmu telah tiba
نفدي بلادك بكل دمانا
Tebuslah tanah airmu dengan setiap titis darah
وغدا نعلنها اعلانا القدس الحرة عربية
Esok kita akan mengisytiharkan, al-Quds bebas
القدس الحرة عربية
 
Al-Quds pembebas tanah Arab
اسلامية ..اسلامية.. القدس عروس عربية 
Al-Quds adalah permata Arab dan Islam
القدس الحرة عربية
Al-Quds pembebas tanah Arab
 
*Untuk ulangan rangkap tersebut perkataan ‘sajin’ (terpenjara) ditukar kepada ‘salim’ (mendamaikan)
 
kredit untuk lirik & terjemahan: Umar Hakimin & Syahmi Yahya 
Sedikit terjemahan bebas dari penulis. Jika terdapat kesalahan mohon diperbetulkan
sumber gambar di sini
  

Monday, 14 March 2011

Nahdhah di Palestin (Episod 2)

baca Episod 1 di sini.

1982: Sabra dan Chatila berdarah!

Tidak dapat aku lupa raut wajah datukku semasa menceritakan kisahnya di kem pelarian Jalazone. Dialah bapa kepada ibuku yang kini telah syahid mempertahan agamanya di bumi bertuah Palestin. Aku juga mahu jadi pejuang sepertinya inshaAllah!


Mahu dengar lagi ceritaku? Bagiku lebih tragis, namun perjuangannya sama, dalangnya sama, mangsanya sama, cuma lokasinya sahaja yang berbeza. Pernah dengar Sabra dan Chatila? Ya, inilah kem pelarian Jaddi, datukku di sebelah ayah. Dia lahir di pelabuhan Haifa di Utara Palestin, namun pada tanggal 29 Februari 1948, dia terpaksa berhijrah ke bumi orang apabila tentera Zionis mengebom perkampungan Muslim di situ, meninggalkan hanya rumah-rumah penduduk haram Israel! Jaddi dipaksa oleh ibu dan ayahnya (moyangku) supaya meninggalkan mereka dan adik kecilnya yang baru sebulan dilahirkan. Jarak yang jauh ke bumi Lubnan tidak memungkinkan mereka ke sana. Hanya seorang adik lelakinya sempat dibawa bersamanya berjalan menuju Lubnan ketika itu, mengikuti gerombolan penduduk Haifa yang lain untuk mencari tempat perlindungan.

Kem ini juga kemudiannya menjadi tempat kelahiran ayahku. Tatkala peristiwa berdarah 1982, ayahku berumur 17 tahun, dan aku masih ingat ceritanya kepadaku saat dia terperangkap dalam tragedi sadis itu.

“Pada September 1982, tentera Israel telah berjaya menembusi Lubnan. Selepas berhasil menawan kawasan di Barat Beirut, mereka menutup semua laluan keluar-masuk kesemua kem pelarian rakyat Palestin di situ. Pada malamnya, perancangan kejam kebinatangan mereka bermula. Seangkatan binatang bertopengkan manusia dikerahkan masuk ke kem kami. Mereka adalah Phalange, proksi kuat tentera Israel di Lubnan yang direkrut daripada komuniti Kristian Maronite. Mereka telah dibayar, dilatih dan dibekalkan senjata oleh kerajaan haram Israel!

“Kem kami pada waktu itu hanyalah dihuni oleh mereka yang tidak bersenjata, majoritinya adalah kanak-kanak dan wanita. Tetapi apabila Phalange itu masuk menceroboh kem kami, semua yang bergerak akan menjadi sasaran tembakan atau pembunuhan yang amat kejam, tidak kira bersenjata atau tidak, kanak-kanakmahupun wanita. Lebih teruk lagi, mereka menyiksa ‘mangsa’ sebelum dibunuh! Ayah masih ingat, ada di kalangan kawan sebaya ayah yang dibelasah sepuasnya, diikat dengan wayar elektrik dan dikorek mata mereka, sementara wanita dan kanak-kanak perempuan diperkosa di khalayak, dan anak-anak kecil diletupkan hidup-hidup!”

Ya Allah. Tak sanggup aku bayangkan suasana ketika itu. Mendengar kisah ngeri daripada ayahku itu sudah cukup membuatkanku tidak henti menitiskan air mata. Aku harus kuat!

Lebih teruk lagi kata ayahku, tentera Israel yang menyaksikan dari luar kem membantu operasi ‘pemburuan’ pada malam itu dengan menembak ke udara mercun cahaya untuk menerangi kem Sabra dan Chatila. Pembunuhan terus berlaku sepanjang malam itu. Matlamatnya hanyalah untuk membunuh sebanyak mungkin rakyat Palestin yang ada di dalam kem itu. Sejurus selepas itu, jentolak besar dibawa masuk ke kawasan kem bagi meruntuh dan ‘melenyapkan’ rumah yang di dalamnya dilonggokkan tubuh tidak bersalah anak-anak Palestin. Tujuannya tidak lain untuk menghapus bukti kekejaman mereka! Namun beberapa ketika selepas malam berdarah itu, sebuah kubur besar telah ditemui di kem itu, yang menempatkan 1000 batang tubuh tidak bernyawa yang dibunuh tanpa belas! Namun lagi, apa yang dibuat dunia? Sudah didakwakah si pembunuh itu? Sudah terbelakah nasib mereka yang tinggal?!

“Ayah telah ditembak tiga kali. Oleh sebab dihempap beberapa mayat yang mati ditembak, ayah pengsan. Mungkin binatang-binatang itu sangka bahawa ayah sudah mati. Tetapi hakikatnya, lebih 2000 orang telah syahid pada malam itu, bersama dengan seluruh ahli keluarga ayah, termasuk datukmu (Jaddi).”
Moga roh Jaddi tenang bersama syuhada’ yang lain…
 
1987: Intifadha Pertama!

Apabila Jaddi meninggalkan Haifa bersama adik lelakinya, kedua-dua orang tuanya (moyangku) telah berangkat ke Gaza. Mak cikku yang kini di sana masih ingat pengalamannya ketika kebangkitan pertama rakyat Palestin pada 1987. Itulah intifadha pertama kami anak bumi bertuah Palestin!

“Disebabkan pencerobohan di Tebing Barat dan Gaza pada 1967, kami anak Palestin makin tertekan. Saban hari ada sahaja pencabulan hak kemanusiaan berlaku. Bukan sahaja tanah dirampas dan ditukar milik, malah lebih teruk lagi, penindasan dan kekejaman terus berlaku dan semakin dahsyat!

“Kami terus dimalukan dan hak kami terus dicabul! Pembunuhan beramai-ramai, penahanan secara pukal anak-anak muda kami, dan juga perobohan rumah-rumah kami, semuanya terus berlaku di depan mata kami tanpa kamimampu bebrbuat apa-apa!

“Mak cik masih ingat, pada 8 Disember 1987, sebuah trak milik tentera Israel telah merempuh sekumpulan pekerja Palestin dari kem Jabalya di Gaza, lalu membunuh empat orang, sementara tujuh lagi cedera. Memang jelas bahawa insiden itu disengajakan! Lantas keesokan harinya, rusuhan berlaku di kem pelarian Jabalya. Akibatnya, tiga lagi anak muda ditembak syahid!

Menurut mak cikku, selepas peristiwa inilah berlakunya kebangkitan menyeluruh rakyat Palestin di Gaza, Tebing Barat dan Timur Jerusalam, menentang pemerintahan kebinatangan Israel. Kebangkitan ini diberi jolokan “peperangan batu” kerana pada masa itu hanya batulah yang menjadi senjata para mujahid dalam menghadapi larasan senjata dan tangki-tangki kebal tentera Zionis.


Seakan-akan mereka yang benar, tentera Zionis itu pula kononnya bangkit ‘mempertahankan diri’. Jentikan dibalas penumbuk! Sekatan jalan semakin diperbanyak, keluar-masuk duit daripada tanah dudukan (Occupied Territorist) mereka disekat, sekolah dan university dipaksa tutup, penahanan beramai-ramai dibuat dan tembakan rambang dilakukan tanpa belas kasihan dan simpati! Hasilnya, lebih 1000 lagi anak Palestin syahid dibunuh!

Apalah nasib kami ini. Dengarnya ada persetujuan damai antara pemimpin kami dan mereka, namun keadaan tetap sama, malah semakin memarah!

“Hoi binatang, kami manusia!”

Bersambung…

Bagaimana terjadinya Intifadha Kedua pada tahun 2000?

Apakah yang berlaku sewaktu pembinaan tembok penjara di Gaza pada 2008?

Jalan ke Syurga

   Sebuah kisah pendek ingin dikongsi bersama, kisah ini sangat klise dan berlaku je dalam kehidupan kita seharian, kisah saya waltu melintas jalan raya, apa la yang saya hairankan sangat sampai ingin berkongsi ya. Begini ceritanya,  petang itu, usai sahaja kuliah, saya bersiap- siap untuk pulang ke rumah.  untuk pulang ke rumah saya perlu menaiki bas dan semasa berjalan ke stesen bas itulah sesuatu telah berlaku.
Birmingham, bandar yang pesat membangun [kredit gambar]

   Semasa saya hendak melintas jalan, saya agak leka membalas mesej yang ada hingglah tanpa saya sedari saya hanya mengikut sahaja pergerakan orang lain melintas jalan keranan pada andaian saya ketika itu adalah waktu yang dibenarkan melintas jalan. Alangkah terkejutnya saya apabila menoleh ke kanan saya hampir dilanggar kereta, ah rupanya lampu isyarat menunjukkan warna hijau yang pastinya anda tahu itu memang masa yang sesuai untuk melintas secara bahaya. Kadangkala dalam hidup ini kita leka dengan sesuatu benda dan hanya mengikut arus tersebut tanpa mengkaji adakah arus itu arus yang haq atau batil?
.
“Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah…”
[ Al An'am:116]
  “itulah, ikut orang lagi, lain kali jangan leka dan ikutlah peraturan, dan peraturan yang Haq dalam kehidupan kita ni tentulah peraturan daripada Allah”, getus hati kecilku.

      Impak dari peristiwa tersebut, ketika  saya melintas jalan buat kali yang kedua saya melihat lampu isyarat terlebih dahulu. Alhamdulillah, saya berjaya melintas dengan selamat.Begitulah kehidupan ni kan, untuk melakukan sesuatu kita perlu merujuk kepada Al-Quran dan Sunnah sebagai manual untuk kita bergerak. Analoginya seperti melintas jalan, peraturan sudah ada iaitu warna lampu isyarat tersebut, ketika lampu isyarat menunjukkan warna hijau jikalau kita masih berdegil melintas jalan tanpa memerhatikan kiri dan kanan, peratus untuk sampai ke seberang jalan sangatlah rendah,andai diizinkan Allah, boleh sahaja kita dilanggar kereta ataupun motor dan pastinya kita tiada hak untuk membela diri kerana kita telah melintas diwaktu yang salah. Oleh itu, andai kita tahu hidup ini telah disusun  dengan peraturan yang ditetapkan oleh Allah, maka marilah kita berusaha mengikutinya.

“Maka berpalinglah kamu dari mereka, dan tunggulah,
sesungguhnya mereka (orang derhaka) juga menunggu (kedatangan hari Kiamat).
[As Sajdah:30]
kredit gambar

Saya tersenyum ketika teringat akan peristiwa , rasa marah pada orang yang membuatkan saya hampir dilanggar kereta tadi bersilih kepada rasa malu apabila terkenangkan itu adalah salah saya yang tidak peka pada lampu isyarat dan hanya mengikut orang sahaja, lagi-lagi apabila yang saya ikut tu adalah orang yang salah. Alhamdulillah , Allah selamatkan saya.
Saya pun meneruskan perjalanan ke bus stop. Langkah pulak semakin longlai sebab sudah kepenatan  seharian menghadiri kuliah dan bengkel.

     Tiba di hadapan argos, sebelum melintas jalan lagi saya sudah nampak bus no. 61 yang akan membawa saya pulang ke selly oak.
Apabila  lampu isyarat merah, saya terus berdesup melintas jalan dan berlari-lari anak ke stesen bas  tersebut. Alhamdulillah Allah bagi rezeki, saya sempat menaiki bus no. 61 yang di target  dari tadi, hehe. Bergaya dan pantas kan. Seepas saya bergerak pantas lebiih dari biasa tadi, sempat saya berfikir, teringat kisah seorang pemuda yang disebut dalam surah Yasin,

“Dan datanglah dari hujung kota, seorang lelaki dengan bergegas-gegas,
lalu berkata: Wahai kaumku, ikutilah utusan-utusan itu, ikutilah orang yang tiada minta balasan kepadamu,
dan mereka adalah orang yg mendapat petunjuk”
[Yasin:20,21]

    Bergegas bukan? mengapa ya? Kerana peluang. Kita tidak tahu berapa banyak peluang yang akan ada dalam hidup kita sekiranya kita hanya membiarkan peluang itu lalu dengan gahnya dihadapan kita. Kalau saya pula tidak tahulah bas no. 61 ni akan dating selang berapa minit lagi kalau saya terlepas bas tadi. Mungkin terpaksa menunggu hampir satu jam.
     
      dan juga ayat Allah supaya bersegera
“Dan bersegeralah kamu kepada keampunan dari Rabbmu
dan kepada syurgaNya yang bidangnya seluas langit dan bumi
yang disediakan untuk orang-orang yg bertakwa.”
[Ali imran:133]
 Ayat- ayat ini mengingatkan saya supaya sentiasa pro-aktif walaupun kita kena ikut segala peraturan, kena fastabiqul khairat la katakana macam kisah Abu Bakar dan Umar. Sentiasa pro aktif dan bersegera melakukan kebaikan sekiranya ada peluang, insyaAllah saham syurga.
“Wahai orang-orang beriman, bertaqwalah kepada Allah
dan carilah jalan yang mendekatkan diri kepadaNya, dan berjihadlah di jalanNya,
supaya kamu beroleh kejayaan.”
[al maidah:35]

    Ringkas je kan cerita saya ni, tapi cukup untuk buat saya berfikir akan peraturan dan cara hidup, hamba-hamba Allah yang mampu ikut peratutan ataupun tidak, bersegera dalam melakukan kebaikan , jangan sia-siakan peluang, dan juga sifat pro-aktif yang perlu ada dalam diri kita semasa mengikut segala manual hidup ni. Sepetang yang meletihkan ini mampu buat saya tersenyum. Apabila seorang abid melihat kehidupan seharian melalui mata hati,lalu dikaitkan dengan ai-Quran dan sunnah terlalu banyak pengajaran yang boleh dikaut. Bukankanh sebaik-baik guru adalah pengalaman dakam mengharungi jalan menuju ke Syurga yang abadi.
kredit gambar
Jalan ke syurga bukanlah jalan yang mudah, jalan yang penuh dengan cabaran dan rintangan,
bukan semua orang mampu mengharunginya.
Bagaimana ingin selamat sampai ke syurga itu?
Lihatlah pada apa Rasulullah telah tinggalkan kepada kita iaitu
Al-Quran dan Sunnah.


Dikemaskini melalui blog MSMWESTMIDLANDS, entri asal disini.

Sunday, 13 March 2011

Al-Aqsa, Sepanjang Pemenjaraanmu

Detik 1897 merupakan detik bersejarah yang berharga buat rejim Zionis. Namun bagi penduduk Palestin, tercatat di sayap sejarah sebuah permulaan untuk kisah ratusan tahun bersalut duka, suram, tangisan dan nista. Theodor Herzl, bapa gerakan Zionisme moden dengan gah mengatakan “Sekiranya aku dapat mengawal Jerusalem (Baitul Maqdis), akanku robohkan semua tempat suci kecuali tempat-tempat suci Yahudi.”
 

Maka banyaklah pendukung Zionisme menyahut seruan ideologi serta aspirasi Theodor Herzl itu. Sebelum kelahiran ‘negara’ Israel lagi (pada 1948), tangan-tangan kezaliman sudah berani meragut kehormatan al-Aqsa.


Tanggal 1929, pendatang asing Yahudi cuba mempelopori bahagian Barat kawasan al-Aqsa, dan penduduk Palestin lantas bangun menentang. Angin demonstrasi dengan laju meniup semangat ke kawasan berkenaan, lamanya bertahan selama dua minggu. Setahun kemudian, British menubuhkan badan bebas bagi menyiasat isu berkenaan. Kesimpulan dari sisasatan itu menyebelahi pihak Palestin. Badan bebas tersebut juga mengeluarkan kenyataan bahawa sebarang objek penyembahan yang diletakkan berhampiran masjid al-Aqsa oleh Yahudi tidak boleh dijadikan bukti pemilikan Yahudi ke atas tempat suci itu.

1967: Apabila Israel memulakan pendudukannya di Jerusalem, Israel bukan sahaja mengawal sebahagian dinding al-Aqsa, tetapi berjaya menerobos pemilikan ke atas seluruh kawasannya. Demi memanifestasikan keunggulan Israel, seorang rabbi bernama Shlomo Goren memasuki kawasan masjid dan menyalakan api permusuhan antara pengawal keselamatan Palestin dan Israel. Hal ini disusuli kemudian dengan amaran daripada ketua rabbi Israel pada waktu itu, Isser Yehuda Unterman dan Yitzak Nissim terhadap Shlomo Goren atau mana-mana orang Yahudi sekalipun. “Sejak berabad lama kami memberikan amaran supaya tidak memasuki mana-mana kawasan Temple Mount (al-Aqsa).” [Pada masa itu, Yahudi Orthodoks masih berpegang dengan pengharaman orang Yahudi daripada memasuki al-Aqsa.]

1969: Yahudi menyerang Al-Aqsa. Seluruh bahagian sayap kanan terbakar termasuklah Mimbar Nuradeen yang membawa bersama sejarah silam yang bermakna buat umat Islam, yakni saat di mana Salahuddin al-Ayubi mendirikan serta menegakkan mimbar itu di sana. Individu yang terlibat dibiarkan terlepas dari sebarang perbicaraan setelah dikenakan sekadar tindakan psikiatri kaunseling.

1970: Ahli-ahli ‘Temple Mount Faithful’ memecah masuk al-Aqsa dengan tujuan memusnahkan bangunan di dalamnya. Walaupun dihentikan oleh saudara-saudara Muslim yang berada di masjid ketika itu, namun hasilnya tetap juga dipatahkan oleh tentera Israel yang datang kemudian, membawa senjata lalu melepaskan tembakan.

1976: Mahkamah-mahkamah Israel meluluskan fasal yang mengizinkan Yahudi beribadah di dalam masjidil Aqsa. Setelah mendapat tentangan hebat dari pihak muslimun Palestin, undang-undang ditarik balik.

1979: Ekstremis Yahudi menyekat salah satu pintu masuk ke a-Aqsa sebelum bermulanya solat Jumaat. Setiap muslim yang cuba masuk disambut dengan hunusan senjata.

1980-an: Bermula dari tahun 80-an, pengaiban serta usaha-usaha mensabotaj digalaksuburkan. Bulan Ogos 1981, sebuah helicopter Israel berlegar-legar di ruang udara Masjidil Aqsa bagi mengelakkan orang-orang Palestin mendengar azan dari dalam masjid.

1981: Azan dilarang dilaungkan dari menara mengadap dinding Barat al-Aqsa. Terowong-terowong perhubungan yang digali secara intensif di bawah halaman al-Aqsa dijumpai. Semuanya berpotensi menggugat kestabilan dasar bawahan bangunan masjid tersebut.

1982: Sebuah bungkusan berisi bom palsu yang ditulis di atasnya segala jenis ancaman yang ditandatangani oleh ekstremis Yahudi ditemui di salah sebuah pintu pagar masjid.

Seorang bekas pegawai tentera Israel menembak mati dua orang rakyat Palestin di perkarangan masjidil Aqsa serta meninggalkan bekas-bekas ledakan peluru ke dinding dalam dan dinding luar Kubah Batu (Dome of the Rock).

Seorang rakyat Israel ditahan akibat cuba meledakkan bom di Al-Aqsa. Kemudiannya dibebaskan tanpa sebarang tindakan diambil.

Beberapa orang Yahudi cuba memasuki al-Aqsa bersama beberapa helai risalah yang menghasut Yahudi untuk mengambil alih masjid.

1983: Tabung Temple Mount ditubuhkan di Israel, Eropah dan Amerika demi mengumpul wang untuk membina semula Jewish Temple di Masjidil Aqsa. Bahan letupan ditemui di pintu masuk ke al-Aqsa dan empat orang askar bersenjata Israel cuba memasuki kawasan masjid. Enam bulan kemudian, mereka dibicarakan di mahkamah Israel tetapi dibebaskan kemudiannya.

1984: Segolongan Yahudi yang fanatik cuba memanjat dinding-dinding al-Aqsa dengan tangga. Mereka beroperasi di tengah malam, membawa bersama beberapa senjata berpeluru.

Askar-askar bersenjata Israel mula berkawal di luar pagar al-Aqsa. Kelakuan dan kehadiran mereka mencemar kesucian masjid.

1988: Tentera Israel menyerbu al-Aqsa, menembak gas pemedih mata ke arah orang-orang muslim yang beribadat di dalamnya. 

Lebih banyak terowong bawah tanah dijumpai dan ini mencetuskan lebih banyak kemarahan dan protes oleh saudara-saudara di Palestin.

1990: Tanggal 8 Oktober. Pasukan bersenjata Israel berhadapan dengan rakyat Palestin yang hanya bersenjatakan batu. Tembakan secara rawak dibuat dan kira-kira 22 orang rakyat Palestin terbunuh manakala ratusan lagi cedera parah.

1996: Israel membuka semula terowong bawah tanah di bawah al-Aqsa, menyebabkan konfrontasi dan lebih 70 kematian rakyat Palestin.

Terowong-terowong menyebabkan retakan yang berbahaya pada al-Aqsa.

Ahli-ahli arkeologi percaya bahawa terowong-terowong itu telah melemahkan struktur bangunan di dalam masjid, hingga ke tahap hanya satu gegaran kecil boleh meruntuhkan seluruh masjid.

1997: Rejim Zionis cuba meletakkan batu seberat 4.5 tan di presint al-Aqsa sebagai lambang perletakan asas kuil mereka. Tetapi mereka berjaya dihalang oleh orang-orang Muslim di sana.

September 2000


 
Ariel Sharon menyerbu ke dalam al-Aqsa dengan dikelilingi oleh kawalan keselamatan. Orang Palestin beramai-ramai bergegas mengelilingi tempat kejadian untuk cuba menghalaunya keluar dari tempat suci umat Islam tersebut. Tentera lantas membunuh dan menyebabkan kecederaan parah ke atas semua yang terlibat dalam mempertahankan masjid itu. Ini menjurus kepada kejadian Intifada al-Aqsa.

Sejak 2000, serangan ke atas al-Aqsa dan orang Palestin bertambah meruncing. Penduduk Palestin berumur bawah 45 tahun dihalang bersolat di masjidil Aqsa.

2004: Pasukan tentera Israel meneruskan kezaliman serta menindas umat Islam Palestin terus menerus dengan melontar gas pemedih mata, bom bingit sertabom tangan (grenade) bila mereka hendak menunaikan solat Jumaat. Al-Aqsa seolah-olah menjadi hak Israel.

2008: Penggalian terowong-terowong bawah tanah masih disambung. Tanah runtuh pernah berlaku berdekatan dinding bahagian barat masjid. Bukaan sepanjang 2 meter dan selebar 1.5 meter dikesan akibat tanah runtuh itu. 

Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu, PBB telah banyak kali meluluskan resolusi mengutuk dan mengecam Israel atas penaklukan Baitul Maqdis Timur serta pengawalan tentera di Tebing Barat. Israel mengendahkan PBB.

Ancaman terhadap al-Aqsa berterusan di saat anda membaca artikel ini dan akan berterusan pada masa hadapan. Bilakah penghujungnya? Apa sumbangan kita sebagai umat Islam dan sebagai manusia?