Friday 11 March 2011

[reviu buku] Hari- Hari Dalam Hidupku

Penulis : Zainab Al-Ghazali Al- Jubaili

Penterjemah:  Hj. Tahir Daeng Mengati & Mohd. Yamin As-Surur

Mukasurat : 366

Penerbit: Pustaka Salam Sdn. Bhd.


Hari- hari dalam hidupku merupakan kisah benar yang telah ditulis oleh Zainab al-Ghazali al- Jubaili. Apa yang beliau coret merupakan segala pahit, manis liku-liku kehidupan  yang telah beliau  lalui sepanjang tempoh perjuangan beliau menegakkan kebenaran. Berlatarbelakangkan zaman kebangkitan Ikhwanul Muslimin iaitu ketika era pemerintahan Presiden Jamal Abdul Nasser.  Beliau yang merupakan salah seorang pemimpin wanita Ikhwanul Muslimin pernah menghadapi beberapa cubaan untuk menjatuhkan beliau termasuk cubaan membunuh, setelah semua perancangan khianat ini tidak berjaya, akhirnya beliau menerima perintah  daripada pihak kerajaan, iaitu:

“Atas perintah Jamal Abdul Nasser, Presiden Republik Mesir, Zainab al-Ghazali  al-Jubaili mestilah diseksa seperti seksaan keatas seorang lelaki.”

Bayangkan bagaimana perasaan seorang wanita mampu berhadapan dengan seksaan yang pelbagai, dari dipukul dengan cemeti hinggalah direndam didalam penjara berair. Beliau bukan sahaja menghadapi ujian fizikal, bahkan ujian mental apabila beliau sering ditawarkan tawaran untuk menyokong gerakan taghut  dan meninggalkan perjuangan beliau sebagai ketua muslimat Ikhwanul Muslimin. Suka untuk saya garapkan salah satu kepahitan yang telah beliau rasai, peristiwa ini berlaku di bilik tahanan nombor 24 dimana beliau telah dikunci di dalam sebuah bilik yang penuh dengan anjing yang beliau sendiri tidak tahu berapa jumlahnya. Pergantungannya ketika itu hanya pada Allah swt.

“ku baca kalimah demi kalimah. Sedangkan anjing-anjing itu tetap berusaha mencakar-cakar tubuhku. Aku merasakan salakannya memenuhi di atas kepala, di bahu, di punggung, di dada, dan di seluruh tubuhku.’’


“aku menyangka pakaian putih yang aku pakai sudah tentu berlumuran darah. Aku juga yakin bahawa anjing-anjing itu sungguh-sungguh telah mengoyakkan tubuhku. Tetapi aneh! Pakaianku seakan-akan tidak terusik, dan tidak ada bekas cakaran anjing-anjing di tubuhku.’’

Ketika saya membaca kisah ini, air mata saya hampir mengalir kerana betapa berkuasanya Allah swt melindungi siapa yang Dia kehendaki, siapa yang menaruh keyakinan hanya padaNya. Sesungguhnya pertolongan Allah itu sangat dekat.  Betapa kentalnya seorang wanita apabila hidup dan matinya hanya kerana Allah swt. Bergaya bukan, membebaskan diri daripada menghambakan diri kepada manusia yang lemah lagi hina lalu mengalihkan seluruh jiwa dan raga kepada Yang Maha Kekal, Yang Maha berkuasa iaitu Allah yang Maha Esa. Buku ini sesuai dibaca oleh setiap lapisan masyarakat kerana apa yang dikisahkan adalah kisah benar dan kita masih melihat impaknya sehingga kini, tanpa pertolongan Allah swt apakah Ikhwanul Muslimin mampu mengegar dunia dimasa kini? Tanpa pendukung yang yakin pada Allah seperti ini, mampukah Ikhwanul Muslimin menelusuri zaman, membina tampuk perjuangan lantas memarakkan semangat revolusi yang berlaku kini?.  Bukan ikhwanul Muslimin sahaja, tetapi siapa- siapa pun mampu menjadi hebat sebegini andai seluruh hidup dan matinya diserahkan kepada Allah swt. 

Selain itu juga, jalan cerita yang penuh onak dan duri-duri dunia disulami dengan semangat Zainab membuatkan saya bangga dan kagum atas kekuatan zahir dan batin yang beliau miliki, bagaimana beliau boleh memeperoleh kekuatan ini walaupun ditawarkan dengan jawatan yang tinggi, kehidupan yang mewah oleh anjing-anjing Jamal Abdul Nasser. Apabila anda membaca buku ini, tahulah anda dimana kekuatan yang diperoleh beliau dalam mengharungi badai kehidupan yang tidak pernah henti dari memukul dirinya.

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual belinya itu dan (ketahuilah bahawa) jual beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar. (9:111)

Beliau dibebaskan pada tahun 1971. Semangat, kekuatan dan keyakinan yang mantap kepada pertolongan Allah swt dalam meghadapi segala jenis penyeksaan menjadikan beliau teladan (qudwah) kepada generasi pejuang  dalam menegakkan kebenaran di muka bumi ini sehingga hari kiamat.

Anda juga boleh mendapatkan kisah ini dalam bahasa inggeris, judul buku tersebut ialah The Return Of Pharaoh.

Ingin mendapatkan kisah ini dalam bahasa inggeris, klik disini.

Bahasa Melayu: Tiada stok.

No comments: