Tuesday 29 March 2011

Zon Merbahaya!

 Bismillah ar Rahman ar Raheem,

Alhamdulillah, another weekend has come. 

For me, it is a relief, yet in d same time, it is time for me to embrace myself in yet another hectic week to come..

SubhanAllah, Alhamdulillah, Allahuakbar..

Hurm, oklah.. Harini nak bercerita..

Masa drive kat UK ni, selalu jumpa tanda ni:

AWAS!
Selepas terjumpa tanda tu, mesti akan ada banyak sangat kon-kon warna merah, menunjukkan yang jalan tu sedang diperbaiki.  Bila lalu je tempat tu, mesti teringat perbualan antara Umar al Khattab r.a. dengan Ubayy ibn Ka'ab r.a. 

Umar: Apa itu taqwa wahai Ubayy?
Ubayy: Pernahkah kau melalui jalan yang penuh duri ya Umar?
Umar: Bahkan!
Ubayy: Apa yang engkau lakukan apabila kau melaluinya?
Umar: Aku sangat berhati-hati dan bersungguh-sungguh menyelamatkan diri dari duri itu
Ubayy: Wahai Umar, Itulah TAQWA!



 Ok, balik semula kepada cerita driving tadi.  Bila lalu kat kawasan yang penuh kon merah tadi, serta merta hadlaju lebuhraya berubah menjadi kepada 50mph dan ianya mesti disertai kamera yang akan merakamkan purata kelajuan kereta yang melaluinya. Alasannya adalah, sekiranya kita terlampau laju, kita mungkin akan merempuh kon merah tadi dan ianya merupakan "safety hazard" kepada pekerja-pekerja yang sedang bekerja di kawasan itu. Kerana sekiranya kon yang dilanggar pada kelajuan tinggi itu merempuh mereka, di sana ada bahaya kecederaan parah dan yang paling bahaya adalah bahaya kematian.

kon merah, tanda ada yang sedang bekerja

Jadi, punyalah nak elak kena saman [sebab saman kat UK ni mahal], jadi kenalah kurangkan kelajuan and kena sangat berhati-hati di kawasan yang banyak kon merah tadi tu.. So pada waktu tu, mesti kesabaran pemandu pn jadi kurang. Mana taknya, dari 70mph tiba2 kena bawa 50mph or less.. Yelah, kita nak cepat sampai ke destinasi, sebab itu ikut lebuhraya, tiba-tiba kena bawa perlahan pula.. 

Eh eh, lebih2 pulak cerita pasal driving ni.. Ok, dah habes cerita.. Dapat tak point cerita saya?

Dapat tak? =D
Oklah, dapat ke tak dapat, nak cerita jugak sikit sebanyak apa yang saya rasa.  Dalam hidup kita, kita ada zon merbahaya yang tersendiri [i.e. zon banyak kon merah].. Zon merbahaya ni, bagi saya sendiri adalah pabila mula merasa selesa dengan keadaan diri sendiri.. Di mana saya mula terasa diri dah cukup, dah ok, dah tak perlukan dah sesuatu yang lebih.. Walhal, sifat manusia itu memang tidak pernah merasa cukup..

Bagaimana dulu, pada zaman Nabi s.a.w. mula-mula membawa risalah Islam, kita belajar yang orang kafir Quraisy tu terus taknak terima Islam.. Mengapa? Sebab mereka dah rasa selesa dengan kedudukan mereka, kemewahan yang mereka ada, ketiinggian , kemuliaan dan kekuasaan yang mereka ada.. Mereka taknak lepaskan itu semua sebab memang manusia sangat sukakan kemewahan, kesenangan, dapat berehat-rehat tanpa perlu berusaha keras.

Dan orang yang menerima Islam, mereka semuanya orang miskin, orang yang dah biasa hidup susah, yang dah biasa bersusah payah.. Mereka menerima Islam kerana agama Islam itu sendiri secara fitrahnya adalah agama yang sangat cantik.. Ia adalah cara hidup yang membawa kepada kesenangan, kemewahan dan kerehatan yang selama-lamanya.. Itu janji Allah yang mereka sentiasa pegang..

Macam tu jugalah kita.. Kita ada zon selesa kita yang sekali kita dah masuk, sangat perlu mujahadah yang tinggi untuk keluar darinya.. Zon selesa ini adalah SANGAT merabahaya bagi kita.. Kerana ia adalah duri-duri yang berada di atas jalan.. Kalau kita tidak berhati-hati, kita akan amat mudah terlekat padanya dan amat susah untuk kita keluar dari duri itu melainkan mengoyakkan baju yang kita pakai..

Untuk menuju kepada matlamat kita, akan ada banyak sangat duri-duri dalam perjalanan.. Dan amat penting sekali untuk kita sangat berhati2 agar kita dapat melaluinya dengan selamat dan sampai kepada matlamat akhir kita.. Berulang2 kali Allah sebutkan di dalam Al-Quran mengenai kepentingan taqwa dan balasan untuk orang-orang yang bertaqwa.. Dan untuk mendapat balasan itu, seseorang muslim itu perlu menjadi orang yang bertaqwa yakni orang yang telah menempuh pelbagai onak dan duri sepanjang perjalanan menuju kepada-Nya..

Firman Allah:
Dan pakaian takwa itulah yang paling baik. [Al-A'raf (7): 26]

Masa drive melalui kon tadi tu, amat berhati-hati sebab takut kena saman  oleh sebab ada kamera yang merakam kelajuan kereta pada waktu itu.. Walaupun kamera itu ada jarak-jaraknya, namun disebabkan kamera tersebut merakam purata kelajuan dari A ke B, jadi nak taknak memang kena perlahan ke sepanjang jalan yang penuh kon tu..

Tapi selalu terfikir, kita buat sebab takut kepada kamera yang mungkin tak berfungsi oun waktu kita lalu tu, tapi "kamera" Allah yang sentiasa berfungsi dan merakam setiap perbuatan kita tu kita tak takut pula.. Hurm, macam mana tu? Tak logik kan? Tapi itulah manusia.. Patuh pada benda yang nampak sahaja, yang tidak nampak itu, jarang sekali dipedulikan atau lebih teruk tidak pernah ambil tahu.. Astaghfirullah..

Matlamat kita adalah untuk mencapai redha Allah, untuk mendapat syurga Allah, tapi kenapa kita tak berhati-hati dalam melalui jalan menuju-Nya?

Jom Berfikir,







No comments: