Tuesday 8 March 2011

Ujian dan Dugaan

Bismillah ar- Rahman ar – Raheem,

Dengan nama Allah, Maha Pengasih, Maha Penyayang,

Ujian itu sinonim dengan kehidupan, andai tiada ujian, tiadalah kehidupan. Ujian itu luas, ada yang diberi ujian melalui nikmat ada pula yang diberi ujian melalui keperitan, kepayahan dalam menjalani kehidupan.

exam di dunia, sangatla berserabut kepala ni kan,
tetapi , apabila dapat keputusan yang cemerlang, maka hilanglah penat lelah yang ada.
Begitulah juga ujian dari Allah yang Maha Esa seandainya kita dapat mengharunginya,
pasti ada ganjaran disebaliknya.=]
kredit gambar

Firman Allah SWT:

Setiap yg bernyawa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dgn keburukan dan kebaikan sbg cobaan. Dan kamu akan dikembalikan hanya kepada Kami. [Al-Anbiya':35]

Mengapa aku diuji? Acapkali soalan ini menjelma tatkala merasa diri diuji olehNya. Allah itu Maha Penyayang, lalu dengan penuh kasih sayang Allah ceritakan pada hamba-hambaNya mengapa mereka diuji melalui kalam suci al-Quran dan hadis yang berkaitan, mari kita selongkar apakah yang Allah mahu kita lihat melalui mata  hati.

1) Apakah manusia mengira bahawa mreka akn dibiarkan hanya dengan mengatakan , “Kami telah beriman,” dan mereka tidak diuji?[Al-Ankabut:2]

Ujian itu diturunkan untuk Allah menguji hamba-hambaNya yang beriman. Pastilah tidak cukup andai iman itu hanya diucap melalui lidah yang tidak bertulang ini andai tiada amalinya, bagaikan pasangan kekasih, mahukah pasangan kekasih menerima cinta yang hanya melalui kata- kata tetapi perbuatan tidak mencerminkannya? wah, cinta Allah itu melebihi segalanya untuk kita raih, maka bersedialah!

2) Yang menciptakan mati dan hidup, untuk menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa, Maha Pengampun, [Al-Mulk:2]

Hidup ini juga umpama pencapaian kita di universiti ataupun dimana-mana sahaja kolej, sekolah yang ada persaingannya, pasti ada ujian untuk kita melihat dimanakah tahap kecemerlanagan kita, maka analoginya kehidupan ini juga Allah susun begitu, ujian dan dugaan itu umpama peperiksaan untuk melihat antara hamba-hambaNya, siapakah yang paling cemerlang?. Ujian juga merupakan galakan untul kita fastabiqul khairat yang membawa maksud berlumba-lumba dalam kebaikan.

4) Dan tidak ada kekuasaan (Iblis) terhadap mereka, melainkan hanya Kami dapat membezakan siapa yang beriman kepada adanya akhirat dan siapa yg masih ragu-ragu tentang (akhirat) itu. Dan Tuhanmu Maha Memelihara segala sesuatu. [Saba':21]  

Ujian juga merupakan salah  satu medium untuk Allah membezakan siapakah dari kalangan hamba-hambaNya yang beriman ataupun ragu-ragu akan hari akhirat. Hamba- hamba Allah yang sabar dan bersyukur dalam menghadapi ujian juga akan terpelihara dari godaan syaitan yang  sudah berjanji akan menyesatkan umat manusia dari umat nabi Adam hinggalah kita, umat nabi Muhammad umat akhir zaman.

5) Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yg berjihad di antara kamu, dan belum nyata orang-orang yang sabar. [Al-Imran:142]
Harga syurga itu sangatlah mahal dan kita tidak akan mampu masuk syurga dengan hanya amalan-amalan kita, tetapi rahmat Allah yang Maha Pengasih menentukan segalanya. Allah menurunkan ujian untuk menilai hamba-hambaNya yang manakah sabar, sanggup berjihad, tenang dan bersyukur apabila dicuit sekelumit ujian. Apabila diuji, apakah mereka ini melakukan segala perbuatan hanya kerana Allah swt? ataupun berpaling jauh dari jalanNya? 

Melalui ayat-ayat Quran ini, dapat kita lihat Allah menurunkan ujian untuk melihat hamba-hambaNya, adakah hamba-hambaNya sabar, terus berjihad dan melakukan kebaikan, percaya adanya syurga & neraka, hari pembalasan ataupun memalingkan diri dari mengimani Allah swt.

Doa, sabar dan tawakkal pada Allah apabila ujian tiba,
sentiasa motivasikan diri dengan kisah- kisah dalam Quran akan ujian dan
dugaan yang telah menimpa mereka yang terdahulu.
Acapkali juga kita dengar bahawa makin banyak ujian, makin Allah sayang pada hambaNya, makin Allah ingin mendengar rintihan melalui doanya, makin Allah rindu pada esak tangisnya yang hanya pada Allah swt.

Mari kita lihat hadis pula untuk menyelongkar apakah itu ujian dari Allah.

1) Barangsiapa dikehendaki Allah kebaikan baginya maka dia diuji (dicoba dengan suatu musibah). (HR. Bukhari)

2) Tiada seorang mukmin ditimpa rasa sakit, kelelahan (kepayahan), diserang penyakit atau kesedihan (kesusahan) sampai pun duri yang menusuk (tubuhnya) kecuali dengan itu Allah menghapus dosa-dosanya. (HR. Bukhari)


3) Sa’ad bin Abi Waqqash berkata, “Aku bertanya kepada Rasulullah Saw, “Ya Rasulullah, siapakah orang yang paling berat ujian dan cobaannya?” Nabi Saw menjawab, “Para nabi kemudian yang meniru (menyerupai) mereka dan yang meniru (menyerupai) mereka. Seseorang diuji menurut kadar agamanya. Kalau agamnya tipis (lemah) dia diuji sesuai dengan itu (ringan) dan bila imannya kukuh dia diuji sesuai itu (keras). Seorang diuji terus-menerus sehingga dia berjalan di muka bumi bersih dari dosa-dosa. (HR. Bukhari)

ujian itu tanda Allah sayang pada hambaNya=]
kredit gamba
Melalui hadis- hadis ini dapatlah kita lihat bahawa Allah tidak menurunkan ujian pada hamba-hambaNya tanpa melihat pada kemampuan hamba-hambaNya, Allah juga menurunkan ujian kerana kasih sayangNya. Allah ingin mengampuni dosa-dosa hamba-hambaNya, memberi kebaikan pada kita melalui ujian.

Hati ini mudah berbolak balik apabila ditimpa ujian, maka marilah kita bersama- sama memotivasikan & menguatkan keimanan kita melalui ayat-ayat Quran dan hadis –hadis yang telah diwariskan kepada kita. Betapa indahnya ujian itu andai disulami dengan kecintaan pada Allah dan rasul. Kisah-kisah para nabi, para sahabat, para tabi’in dalam mengharungi ujian keranaNya juga sangat berguna di kala kita merasa sunyi, keseorangan dalam menghadapi ujian dan rintangan, sesungguhnya Allah bersama kita, terpulanglah pada kita sama ada merasai kebersamaan Allah ataupun tidak. Allah bersama kita.


Dikemaskini melalui entri post terdahulu,dari blog rasmi  MSMWESTMIDLANDS. Entri asal, klik disini.

No comments: