Monday 14 March 2011

Jalan ke Syurga

   Sebuah kisah pendek ingin dikongsi bersama, kisah ini sangat klise dan berlaku je dalam kehidupan kita seharian, kisah saya waltu melintas jalan raya, apa la yang saya hairankan sangat sampai ingin berkongsi ya. Begini ceritanya,  petang itu, usai sahaja kuliah, saya bersiap- siap untuk pulang ke rumah.  untuk pulang ke rumah saya perlu menaiki bas dan semasa berjalan ke stesen bas itulah sesuatu telah berlaku.
Birmingham, bandar yang pesat membangun [kredit gambar]

   Semasa saya hendak melintas jalan, saya agak leka membalas mesej yang ada hingglah tanpa saya sedari saya hanya mengikut sahaja pergerakan orang lain melintas jalan keranan pada andaian saya ketika itu adalah waktu yang dibenarkan melintas jalan. Alangkah terkejutnya saya apabila menoleh ke kanan saya hampir dilanggar kereta, ah rupanya lampu isyarat menunjukkan warna hijau yang pastinya anda tahu itu memang masa yang sesuai untuk melintas secara bahaya. Kadangkala dalam hidup ini kita leka dengan sesuatu benda dan hanya mengikut arus tersebut tanpa mengkaji adakah arus itu arus yang haq atau batil?
.
“Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah…”
[ Al An'am:116]
  “itulah, ikut orang lagi, lain kali jangan leka dan ikutlah peraturan, dan peraturan yang Haq dalam kehidupan kita ni tentulah peraturan daripada Allah”, getus hati kecilku.

      Impak dari peristiwa tersebut, ketika  saya melintas jalan buat kali yang kedua saya melihat lampu isyarat terlebih dahulu. Alhamdulillah, saya berjaya melintas dengan selamat.Begitulah kehidupan ni kan, untuk melakukan sesuatu kita perlu merujuk kepada Al-Quran dan Sunnah sebagai manual untuk kita bergerak. Analoginya seperti melintas jalan, peraturan sudah ada iaitu warna lampu isyarat tersebut, ketika lampu isyarat menunjukkan warna hijau jikalau kita masih berdegil melintas jalan tanpa memerhatikan kiri dan kanan, peratus untuk sampai ke seberang jalan sangatlah rendah,andai diizinkan Allah, boleh sahaja kita dilanggar kereta ataupun motor dan pastinya kita tiada hak untuk membela diri kerana kita telah melintas diwaktu yang salah. Oleh itu, andai kita tahu hidup ini telah disusun  dengan peraturan yang ditetapkan oleh Allah, maka marilah kita berusaha mengikutinya.

“Maka berpalinglah kamu dari mereka, dan tunggulah,
sesungguhnya mereka (orang derhaka) juga menunggu (kedatangan hari Kiamat).
[As Sajdah:30]
kredit gambar

Saya tersenyum ketika teringat akan peristiwa , rasa marah pada orang yang membuatkan saya hampir dilanggar kereta tadi bersilih kepada rasa malu apabila terkenangkan itu adalah salah saya yang tidak peka pada lampu isyarat dan hanya mengikut orang sahaja, lagi-lagi apabila yang saya ikut tu adalah orang yang salah. Alhamdulillah , Allah selamatkan saya.
Saya pun meneruskan perjalanan ke bus stop. Langkah pulak semakin longlai sebab sudah kepenatan  seharian menghadiri kuliah dan bengkel.

     Tiba di hadapan argos, sebelum melintas jalan lagi saya sudah nampak bus no. 61 yang akan membawa saya pulang ke selly oak.
Apabila  lampu isyarat merah, saya terus berdesup melintas jalan dan berlari-lari anak ke stesen bas  tersebut. Alhamdulillah Allah bagi rezeki, saya sempat menaiki bus no. 61 yang di target  dari tadi, hehe. Bergaya dan pantas kan. Seepas saya bergerak pantas lebiih dari biasa tadi, sempat saya berfikir, teringat kisah seorang pemuda yang disebut dalam surah Yasin,

“Dan datanglah dari hujung kota, seorang lelaki dengan bergegas-gegas,
lalu berkata: Wahai kaumku, ikutilah utusan-utusan itu, ikutilah orang yang tiada minta balasan kepadamu,
dan mereka adalah orang yg mendapat petunjuk”
[Yasin:20,21]

    Bergegas bukan? mengapa ya? Kerana peluang. Kita tidak tahu berapa banyak peluang yang akan ada dalam hidup kita sekiranya kita hanya membiarkan peluang itu lalu dengan gahnya dihadapan kita. Kalau saya pula tidak tahulah bas no. 61 ni akan dating selang berapa minit lagi kalau saya terlepas bas tadi. Mungkin terpaksa menunggu hampir satu jam.
     
      dan juga ayat Allah supaya bersegera
“Dan bersegeralah kamu kepada keampunan dari Rabbmu
dan kepada syurgaNya yang bidangnya seluas langit dan bumi
yang disediakan untuk orang-orang yg bertakwa.”
[Ali imran:133]
 Ayat- ayat ini mengingatkan saya supaya sentiasa pro-aktif walaupun kita kena ikut segala peraturan, kena fastabiqul khairat la katakana macam kisah Abu Bakar dan Umar. Sentiasa pro aktif dan bersegera melakukan kebaikan sekiranya ada peluang, insyaAllah saham syurga.
“Wahai orang-orang beriman, bertaqwalah kepada Allah
dan carilah jalan yang mendekatkan diri kepadaNya, dan berjihadlah di jalanNya,
supaya kamu beroleh kejayaan.”
[al maidah:35]

    Ringkas je kan cerita saya ni, tapi cukup untuk buat saya berfikir akan peraturan dan cara hidup, hamba-hamba Allah yang mampu ikut peratutan ataupun tidak, bersegera dalam melakukan kebaikan , jangan sia-siakan peluang, dan juga sifat pro-aktif yang perlu ada dalam diri kita semasa mengikut segala manual hidup ni. Sepetang yang meletihkan ini mampu buat saya tersenyum. Apabila seorang abid melihat kehidupan seharian melalui mata hati,lalu dikaitkan dengan ai-Quran dan sunnah terlalu banyak pengajaran yang boleh dikaut. Bukankanh sebaik-baik guru adalah pengalaman dakam mengharungi jalan menuju ke Syurga yang abadi.
kredit gambar
Jalan ke syurga bukanlah jalan yang mudah, jalan yang penuh dengan cabaran dan rintangan,
bukan semua orang mampu mengharunginya.
Bagaimana ingin selamat sampai ke syurga itu?
Lihatlah pada apa Rasulullah telah tinggalkan kepada kita iaitu
Al-Quran dan Sunnah.


Dikemaskini melalui blog MSMWESTMIDLANDS, entri asal disini.

No comments: