Wednesday 18 May 2011

[Reviu Buku] The Ideal Muslimah


Tajuk : The Ideal Muslimah
Penulis: Dr. Muhammad Ali Al- Hashimi
Tahun: 2005
Harga: £16( Kedai WM)
Bil. Mukasurat: 538




The Ideal Muslimah
Sekali lalu saya lihat buku ini, tebal.  Kulit buku pun tebal, bahasa inggeris pula tu.  Soalan tipikal datang, apakah mampu saya habiskan buku yang setebal ini? Akhirnya secara perlahan-lahan saya memulakan penerokaan ilmu melalui buku ini. Setelah menyelak helaian demi helaian, saya semakin pantas meneroka buku ini.



The Ideal Muslimah.
Setelah diteliti cara penulisan, gaya bahasanya membuatkan saya agak senang untuk meneruskan pembacaan merentasi helaian demi helaian, tajuk demi tajuk dan bab demi bab. Gaya penulisan penulis tidak ubah seperti  seorang ayah memberikan nasihat kepada anak perempuan yang sangat dikasihi. Penuh dengan kasih sayang, ayat Quran dan hadis yang bertepatan, kisah para sahabat dan sahabiah dijadikan teladan, sunnah nabi Muhammad dijadikan ikutan dan juga kata-kata bijak pandai menjadi sandaran.

Apa yang saya boleh dapat melalui buku ini?

Buku ini banyak panduan untuk menjadi seorang wanita yang mengabdikan diri pada Allah dan pada masa yang sama menjaga hubungan dan berbakti kepada manusia.  Buku ini telah dibahagikan kepada sepuluh bab. Setiap bab akan dipecahkan kepada tajuk-tajuk yang bertemakan bab tersebut dan membincangkannya  dengan teliti.

Antara tajuk –tajuk yang diketengahkan adalah:
1)      
  1.  The Muslim woman and her Lord
  2.    The Muslim woman and Her Own Self
  3.    The Muslim Woman and Her Parents
  4.    The Muslim Woman And Her Husband
  5.    The Muslim Woman and Her child
  6.     The Muslim Woman and Her sons and daughters in law
  7.     The Muslim Woman and Her Relatives
  8.    The Muslim Woman and Her neighbours
  9.     The Muslim woman and Her  friends and sisters in Islam
  10.    The Muslim woman and Her community or society.

    Melalui susunuan tajuk , kita dapat melihat bagaimana penulis menyentuh satu persatu kepentingan wanita dengan persekitarannya dan  dirinya sendiri.  Sebagai contoh dalam tajuk The muslim Woman and Her Parents, terlalu banyak yang dipelajari, contohnya bagaimana untuk menghormati ibu bapa, berbakti dengan ibu bapa dengan lebih baik. Sedikit yang dapat saya garap melalui buku ini,

Abdullah ibn Mas’ood said:

“ I asked the Prophet, ‘Which deed is most likely by Allah?’  ‘He said, ‘Prayer offered on time’. I asked him, ‘Then what?’ He said, ‘Kindness and respect toward parents.’ I asked him, ‘Then what?’ He said, ‘Jihad for the sake of Allah.’’’ [1]

       Melalui hadis ini, kita dapat melihat dimana keutamaan berbakti pada ibu bapa kita, betapa utamanya mereka kerana ibadah berbakti kepada mereka berdua diletakkan ditangga kedua selepas menyembah Allah. Selain dari hadis, ayat Quran dan kisah para sahabat juga menguatkan satu persatu nilai yang penulis ingin ketengahkan.   Selain itu, mengapa buku ini juga adalah kerana doa. Buku ini juga  dengan doa yang dipetik dari al-Quran.

      Buku ini merupakan buku yang sesuai untuk semua lapisan masyarakat terutama sekali wanita. Sesuai. Pada saya buku ini mempunyai garis panduan yang baik dalam memimpin  wanita muslimah untuk mengabdikan diri pada Allah tanpa mengabaikan tanggungjawab sebagai anak, isteri, ibu, sanak –saudara dan juga jiran tetangga.

1 Bukhari dan Muslim,  Dr. Muhammad Ali al- Hashimi, The Ideal Muslimah, hal. 163

No comments: