Sunday 28 August 2011

21082011 - Apakah Sejarah Sudah Dilupakan??

Salaam Alayk~

Apa special-nya 21 Ogos??

Mungkin anda yang tertanya-tanya 21 Ogos??

Banyak perkara yang berlaku pada tarikh 21 Ogos. Namun, tarikh 21 Ogos 1969 merupakan satu satu tarikh yang meninggalkan coretan hitam di dalam sejarah umat Islam. Pada tarikh tersebut, seorang warga Australia bernama Michael Dennis Rohan telah menyalakan api sekaligus membakar sebahagian besar masjid Al-Aqsa. Namun, usaha untuk memusnahkan masjid Al-Aqsa ini berjaya diselamatkan apabila ummat Islam bertindak pantas untuk memadamkan kebakaran tersebut.

Persoalannya, apa yang anda lakukan pada tarikh 21 Ogos setiap tahun?

Alhamdulillah.. pada 21 Ogos yang lalu, ana berkesempatan untuk menghadiri sebuah Charity Iftar for Palestine yang dianjurakan oleh Interpal (sebuah NGO yang ditubuhkan untuk menyampaikan isu berkaitan Palestin) bertempat di Muath Trust, Bordesley Centre, Birmingham. Sebuah majlis yang sederhana, tapi cukup untuk menyampaikan maksud dan memenuhi objektif penganjuran. Antara aktiviti yang turut diadakan semasa majlis tersebut adalah penyampaian ringkas mengenai situasi Palestin, auction for Palestine, persembahan nasyid dari kumpulan Fursan dan pelbagai aktiviti yang menarik!

Auction for Palestine - lebih dari £1000 berjaya dikutip dari sumbangan
para hadirin.

Dalam sesi penyampaian ringkas, ana sangat tertarik dengan sebuah hadith yang dikongsikan oleh Syeikh Shihab. Hadith tersebut berbunyi,

Abdullah Ibnu Umar r.a. pernah meriwayatkan bahawa,

Beliau bertanya kepada Rasulullah saw, “Wahai Rasulullah, khabarkan kepada kami hokum menziarahi Baitul Maqdis,”. Rasulullah saw menjawab, “ziarahlah dan solatlah di sana. Sekiranya tidak mampu (untuk berziarah dan bersolat), maka kirimlah minyak untuk lampu-lampu (bagi menerangi masjid)”.
[Hadith riwayat Bukhari]


Dalam hadith lain yang diriwayatkan oleh Maymunah binti Saad ra. bahawa,

Beliau bertanya kepada Rasulullah saw, “Wahai Rasululluh saw, khabarkan kepada kami mengenai Baitul Maqdis,”. Baginda saw menjawab, “Ziarahlah untuk bersolat(di sana)”. Kemudian beliau bertanya lagi, “Jika sebahagian dari kami tidak dapat menziarahinya, apa yang kami patut lakukan?”. Baginda bersabda, “Jika kamu tidak mampu berziarah untuk bersolat, maka hantarkanlah minyak untuk digunakan bagi menyalakan lampu-lampu, akan dikira sebagai dia telah bersolat di dalamnya”.

[Hadith riwayat Ahmad, Ibn Majah, Abu Daud dan Tabarani]

Connect : Don't let their call go unanswered

Melalui 2 hadith di atas, dapat kita fahami betapa dekatnya masjid Al-Aqsa dengan ummat Islam. Menyedari hal ini, apakah yang telah kita lakukan setakat ini dalam memenuhi hak kita terhadap masjid Al-Aqsa? Rasulullah saw bukan sahaja meminta kita untuk menziarahi Baitul Maqdis, akan tetapi menjadi keutamaan kita untuk menjaga kebajikannya. Jika difikirkan, kita sebenarnya berhutang dengan jumlah yang besar kepada rakyat Palestin yang bersungguh-sungguh menjaga dan mempertahankan tanah suci ummat Islam tersebut.


Baitul Maqdis yang juga terletak di dalam wilayah Palestin merupakan sebuah tempat yang istimewa di dalam hati ummat Islam. Tanah ini merekodkan pelbagai sejarah dalam peradaban Islam di muka bumi ini.

Apakah sudah cukup dengan apa yang kita lakukan selama ini?

p/s : Eh?? Dah bayar hutang?

No comments: